جشنواره سینمایی نیسیروس با مدیریت النی آلکساندراکی، امسال به موضوع نسل‌کشی در خاورمیانه و شرایط مردم فلسطین اختصاص یافته است.

جشنواره سینمایی نیسیروس با موضوع نسل کشی در فلسطین

جشنواره سینمایی "هفته فیلم آتشفشانی ۲۰۲۴" در جزیره نیسیروس بار دیگر برگزار می‌شود. این رویداد که به‌صورت سالانه و تحت نظارت کارگردان النی آلکساندراکی برگزار می‌گردد، امسال بر موضوع نسل‌کشی در خاورمیانه و به‌ویژه شرایط مردم فلسطین تمرکز دارد. این جشنواره که به مدت نه سال پیاپی در نیسیروس به یک سنت فرهنگی تبدیل شده، یک هفته از نمایش فیلم‌های سینمایی را به‌طور رایگان در حیاط رصدخانه آتشفشان در امپوریو برگزار می‌کند و با حمایت شهرداری نیسیروس به اجرا در می‌آید. ساکنان و گردشگران جزیره فرصت دارند تا آثار برجسته سینمایی را زیر آسمان تابستانی تماشا کنند.

این هفته فیلم امسال به مردم رنج‌دیده فلسطین اختصاص یافته است؛ افرادی که آسمان تابستانی آرامی همچون آنچه در نیسیروس دیده می‌شود، برایشان در دسترس نیست. النی آلکساندراکی در گفتگو با "اف.سین" اظهار داشت: «با انزجار از جنایات جنگی که در فلسطین رخ می‌دهد و سانسور یا تحریف آن توسط غرب، تصمیم گرفتم با استفاده از توانایی کوچکم، از حق زندگی، عدالت و آزادی برای مردم فلسطین حمایت کنم.»

ویژه‌برنامه امسال با عنوان "حقوق بشر - فلسطین" که از روز یکشنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۳ آغاز شده و تا شنبه ۳ شهریور ۱۴۰۳ ادامه خواهد داشت، با همکاری کارول سانسور از جشنواره فیلم فلسطین آتن، سوفیا پولوباتیس، جینا پترپولو از جشنواره مستند پلوپونز، اولیا ورویوپولو از شهرداری نیسیروس و همچنین یانیس تریانتافیلو و دیمیتری میخالو برگزار می‌شود.

فیلم‌های فلسطینی که در این هفته به نمایش گذاشته می‌شوند، شامل مستند "شکار ارواح" ساخته رائد آندونی، "جمع‌آوران" ساخته جومانا مانا، "آیدا بازمی‌گردد" ساخته کارول منصور و مستند "۱۸ متهم تحت تعقیب" ساخته پل کوان و عامر شومالی هستند. هر یک از این آثار به جنبه‌های مختلف از مبارزات و زندگی مردم فلسطین پرداخته و تلاش می‌کنند تا صدای آنان را به جهان برسانند.

همچنین، از یونان فیلم‌های "آواره‌ها" ساخته النی آلکساندراکی و "بدن‌های سرگردان" ساخته الینا پسیخو، که هر دو از اعضای Filmmakers for Palestine هستند و ارتباط نزدیکی با نیسیروس دارند، به نمایش درمی‌آیند. آلکساندراکی که نیسیروس را به‌عنوان خانه خود برگزیده است، با عشق و علاقه در این جشنواره فعالیت می‌کند.

نخستین روز از این هفته فیلم با استقبال گسترده مردم نیسیروس مواجه شد که این امر باعث خوشحالی النی آلکساندراکی شد. او هدف خود از برگزاری این رویداد را ایجاد فرصتی برای تفکر و آگاهی‌بخشی به مخاطبان عنوان کرد و گفت: «من تلاش می‌کنم چیزی معنادار ایجاد کنم؛ هدف من کسب درآمد یا برگزاری یک جشنواره بزرگ نیست. می‌خواهم این رویداد ساده و زیبا باشد و مردم نیز به همان اندازه که من آن را دوست دارم، به آن علاقه‌مند شوند.»

منبع:https://www.efsyn.gr/tehnes/sinema/443745_ifaisteiada-2024-sti-nisyro

کد خبر 20772

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =